Med Lalmek PARALLEX kan vi få upp till sex dragstångscylindrar att jobba i en synkroniserad rörelse och alltid hålla rätt nivå samt rätt bärkraft oavsett hur belastningen fördelas på respektive cylinder.
Systemet bygger på volymförhållande mellan ett antal olika stora hydraulcylindrar som kopplas i serie, vilket gör att de alltid rör sig synkront. Hydraulcylindrarna är utrustade med en funktion som gör att de kalibrerar sig varje gång de når ett ändläge. Parallelliteten blir därför näst intill exakt då rätt oljemängd alltid bibehålls mellan cylindrarna. Denna funktion kan även användas vid avluftning av systemet.
Hydraulcylindrarna är av dragstångstyp där cylindern skruvas ihop med fyra stycken dragstänger. Eftersom det inte finns några svetsfogar lämpar sig denna konstruktion för krävande applikationer där vibrationer och tryckstötar är vanligt förekommande.
Cylindrarna kan levereras med en rad olika infästningsmöjligheter i både kolvstångsände och cylindergavel, såsom ledlager, in eller utvändig gänga eller för montage med skruvförband.
Lalmek PARALLEX kan utrustas med inbyggda linjärgivare som med hög noggrannhet anger kolvstångens position.
Exempel på lämpliga applikationer för Lalmek PARALLEX är lyftsystem för materialhantering och fordonsmontage, höj- och sänkbara arbetsstationer inom industrin, hydrauliska pressar och annan produktionsutrustning där kraven på synkroniserade rörelser är höga.
Bilden visar ett hydraulschema för seriekopplade hydraulcylindrar med kompenseringsfunktion.
I de flesta fallen blir ett Parallex system mycket enklare och säkrare än en flödesdelare.
Använd tjockväggiga hydraulrör med så liten invändig diameter som möjligt med hänsyn tagen till tryckfallet i ledningarna. Om det ej är möjligt att använda hydraulrör hela vägen kan dubbelarmerad hydraulslang användas de sträckor som behövs, parallelliteten blir dock sämre.
Dessa åtgärder minskar avvikelsen mellan cylindrarna som beror på elasticitet i oljan, ledningarna och cylinderrören. Om t.ex. ett bord ska lyftas, placera cylindrarna så långt ut i hörnen som möjligt för att undvika utväxling av den lilla snedställning som trots allt uppstår.
Var extremt noggrann så att inga föroreningar kommer in i systemet!
Renblås (och vid behov tvätta) och kontrollera varje ledning efter tillkapning. Kontrollera varje adapter före användning. Tag ej bort pluggarna ur hydraulcylindrarna förrän ledningarna ska monteras.
Installation
Urluftning av PARALLEX-cylindrar
Observera att cylindrarna bör köras omonterade vid uppstart. De rör sig ej parallellt när det är luft i systemet.
Urluftning vid vertikalt montage, cylindrar med kolvstång uppåt
Cylindrarna urluftas genom att olja trycks in på plussidan på största cylindern. När kolvstången på cylinder 1 nått till sitt över ändläge öppnas en förbi passage* till cylinder 2.
Fortsätt så med cylinder 3 och 4 om sådana finns i systemet. När den sista cylindern kommit nått sitt över ändläge ska oljetrycket hållas kvar ytterligare 3 - 5 minuter så att den instängda luften hinner strömma ut från den sista cylinderns ledning och tillbaka till oljetanken.
Urluftningen kan ta 10 - 50 minuter eftersom förbi passagen endast släpper genom ca: 0,5 l olja i minuten.
Det är lämpligt att ställa ner trycket på tryckbegränsaren till 50 bar vid urluftningen för att oljan inte ska bli varm.
Urluftning vid vertikalt montage, cylindrar med kolvstång nedåt
Cylindrar som har kolvstången vänd nedåt urluftas i omvänd ordning.
Oljetrycket körs in på den minsta cylinderns minussida tills luftfri olja strömmar ut från den största cylinderns plussida.
Urluftning vid horisontellt monterade cylindrar
Cylindrar som monterats horisontellt urluftas genom förbi passagen * i cylinderröret. För att urluftningen ska fungera är det viktigt att förbi passagen i cylinderröret är vänd uppåt. Förbi passagen är markerad på cylinderröret med röd färg. Som standard är den vänd åt samma sida som gänganslutningarna. Uppge vid beställningen hur anslutningarna ska placeras. Det går också att justera cylindern så att förbi passagen kommer uppåt genom att lossa cylinderns dragstänger och därefter vrida cylinderröret.
VIKTIGT! För att bibehålla systemets parallella rörelsemönster och kompensera för interna mikroläckage måste cylindrarna nå något av sina ändlägen minst en gång var 20 – 100:e slag.
<video autoplay="" id="video" width="270" height="161" loop="">
<source src="/video/Parallex-synkroniserad-drift-av-hydraulcylindrar.mp4" type="video/mp4">
</video>
• Parallex är en enkel och säker lösning för synkroniserad drift av 2 - 4 hydraulcylindrar
• Cylindrarna förflyttar sig parallellt oavsett snedbelastningar
• Hydraulcylindrarna håller en last stilla utan att parallelliteten ändras
• Hydraulcylindrarna kan användas för att pressa, dra eller lyfta
• Ett okomplicerat system utan yttre komponenter
• Enkelverkande eller dubbelverkande system
• Två, tre eller fyra hydraulcylindrar kan gå parallellt utan flödesdelare
• Driftsäkert och prisvärt!
Maxtryck (bar) | (Maxtryck på förfrågan) | Tryckkraft vid 200 bar (ton) | Dragkraft vid 200 bar (ton) | Tryckarea (cm²) | Dragarea (cm²) | Cylinderdiameter (inv.) | Kolvstångsdiameter | A ± 2mm | B (2) | C | D | E (3) | F | G | H (2) | I ± 2mm (1) | J | K | L | M (lagerhusbredd) | N (tolerans f8) | O | P | Q (kulbredd) | R (lagerhusbredd) | S | T (1) | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
25/16 | 300 | 1 | 0,6 | 4,9 | 2,9 | 25 | 16 | 90 | 10 | 28 | M6 | M10 | G1/4" | 40 | >15 | 138,5 | 20 | 12 | 40 | 12 | 27 | 8 | 27,5 | 10 | 12 | 27,5 | 51 | |
32/20 | 260 | 300 | 1,6 | 1 | 8 | 4,9 | 32 | 20 | 96 | 10 | 32,6 | M6 | M10 | G1/4" | 45 | >15 | 146,5 | 18 | 15 | 47 | 18 | 34 | 10 | 32,5 | 12 | 18 | 26,5 | 58 |
40/24 | 290 | 300 | 2,5 | 1,6 | 12,6 | 8 | 40 | 24 | 105 | 10 | 41 | M8 | M12 | G1/4" | 55 | >20 | 167,5 | 27,5 | 20 | 55 | 20 | 42 | 10 | 35 | 16 | 20 | 25,5 | 69 |
40/30 | 290 | 300 | 2,5 | 1,1 | 12,6 | 5,5 | 40 | 30 | 105 | 10 | 41 | M8 | M12 | G1/4" | 55 | >20 | 167,5 | 27,5 | 20 | 55 | 20 | 42 | 8 | 35 | 16 | 20 | 25,5 | 69 |
50/30 | 200 | 260 | 3,9 | 2,5 | 19,6 | 12,6 | 50 | 30 | 123 | 10 | 48 | M8 | M12 | G3/8" | 62 | >20 | 190 | 31 | 25 | 62 | 25 | 52 | 10 | 40 | 20 | 25 | 37 | 74 |
60/33 | 200 | 280 | 5,7 | 3,9 | 28,3 | 19,6 | 60 | 33,2 | 131 | 10 | 58 | M10 | M16 | G3/8" | 80 | >25 | 207 | 35 | 30 | 80 | 30 | 62 | 10 | 45 | 22 | 30 | 42 | 77 |
60/40 | 200 | 280 | 5,7 | 3,1 | 28,3 | 15,7 | 60 | 40 | 131 | 10 | 58 | M10 | M16 | G3/8" | 80 | >25 | 207 | 35 | 30 | 80 | 30 | 62 | 10 | 45 | 22 | 30 | 42 | 77 |
70/36 | 230 | 280 | 7,7 | 5,7 | 38,5 | 28,3 | 70 | 36 | 131 | 10 | 66 | M12 | M20 | G1/2" | 88 | >25 | 263 | 61 | 35 | 83 | 21 | 70 | 10 | 71 | 25 | 30 | 33 | 82,5 |
80/39 | 200 | 240 | 10,1 | 7,7 | 50,3 | 38,5 | 80 | 38,7 | 134,3 | 10 | 74 | M12 | M20 | G1/2" | 100 | >25 | 266,3 | 61 | 35 | 83 | 21 | 80 | 10 | 71 | 25 | 30 | 34 | 85,3 |
80/60 | 200 | 240 | 10,1 | 4,4 | 50,3 | 22 | 80 | 60 | 144,3 | 20 | 74 | M12 | M20 | G1/2" | 100 | >25 | 286,3 | 61 | 35 | 83 | 21 | 80 | 10 | 81 | 25 | 30 | 44 | 85,3 |
100/60 | 200 | 15,7 | 10,1 | 78,5 | 50,3 | 100 | 60 | 178 | 20 | 90 | M16 | M24 | G1/2" | 120 | >30 | 374 | 88 | 50 | 123 | 30 | 92 | 15 | 108 | 35 | 40 | 60 | 101 | |
100/75 | 200 | 15,7 | 6,9 | 78,5 | 34,3 | 100 | 75 | 178 | 20 | 90 | M16 | M24 | G1/2" | 120 | >30 | 374 | 88 | 50 | 123 | 30 | 96 | 15 | 108 | 35 | 40 | 60 | 101 | |
125/75 | 210 | 240 | 24,5 | 15,7 | 122,7 | 78,5 | 125 | 75 | 178 | 20 | 114 | M20 | M24 | G1/2" | 150 | >40 | 374 | 88 | 50 | 123 | 30 | 105 | 15 | 108 | 35 | 40 | 60 | 101 |
160/100 | 250 | 40,2 | 24,5 | 201,1 | 122,5 | 160 | 100 | 210 | 20 | 150 | M30 | M42 | G3/4" | 200 | >50 | 512 | 141 | 80 | 180 | 47 | 150 | 15 | 161 | 55 | 60 | 54,3 | 115,8 | |
200/120 | 290 | 290 | 62,8 | 40,2 | 314,2 | 201,1 | 200 | 120 | 293 | 20 | 190 | M36 | M80x3 | G1 1/4" | 250 | >50 | 170 | 100 | 250 | 163 | 20 | 70 | 70 | 77 | 188,5 | |||
250/150 | 300 | 98,2 | 62,8 | 490,9 | 314,2 | 250 | 150 | 265,5 | 40 | 244 | M45 | M100x3 | G1 1/4" | 320 | >75 | 210 | 120 | 360 | 200 | 20 | 85 | 90 | 74,5 | 160 |